Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt på det där, med att vara nöjd, om det är okej eller inte. För ibland känns det faktiskt inte så. Det känns som att vi lever i en värld där allt går ut på att man ska ha gjort så mycket saker som möjligt. Sen spelar det egentligen ingen roll om man mådde bra under tiden, bara man kan visa upp vad man har upplevt. Tänk så många som har rest jorden runt men som ändå lever med en ständig klump i magen. Vilket sätter vi egentligen mest värde på som medmänniskor? Varför är vi så snabba att döma någon som vågar säga att de inte har varit utanför sin hemstad på fyra år och varför är det så många som rynkar på näsan åt någon som säger att de bara ska vara hemma hela sommaren. Visst är det fantastiskt om man har möjlighet att uppleva häftiga platser, utbilda sig till allt möjligt och flytta hela Sverige runt på några år. Jag är bara rädd att vi lever i ett samhälle där det inte är okej att vara nöjd med sin tillvaro. Det finns hela tiden en press och hets från omvärlden att man måste vara så världsvan och erfaren. Framförallt på sociala medier. Jag tror att fler än vi kan förstå sitter och mår dåligt när de ser sina vänners bilder och inlägg. Om det är ett spel för galleriet? Jag tror absolut att det är det till stor del, självklart inte för alla. Vi har blivit uppfostrade i en era där det är viktigt att överglänsa varandra. Vi kommer på oss själva med att checka in överallt, lägga upp bilder så fort vi är någonstans utanför huset och uppdatera statusar stup i kvarten. Men gör vi det för vår egen skull eller är vi så fruktansvärt rädda att andra ska tro att vi är tråkiga?

Det är inget fel i att vara under 25 och älska att sitta på en sten i en skog hela dagen och känna gräset mellan tårna. Det ÄR inte fel att våga säga att man inte vill bo utomlands, någonsin. Man får lov att vara fullkomligt nöjd med att bara traska runt på gatorna i sin lilla hemstad och äta glass, alla dagar i veckan. Det är okej att känna glädje i att komma hem från jobbet och mysa ner sig i soffan och bara göra ingenting, hela kvällen. Inget gym, ingen fika med vännerna, inga kvällskurser. DET ÄR OKEJ! Det är också helt accpetabelt att ha som högsta önskan att träffa en enda person som man vill spendera resten av sitt liv med i en liten röd stuga med vita knutar. Gå till ett och samma jobb varje dag i tjugo år. Spendera kvällarna med att pyssla i huset och laga mat åt sin familj. Bjuda sin partner på kaffe och en puss på morgonen. Dricka varm choklad vid en isbelagd sjö en kall vinterdag och bara prata bort flera timmar. Jag har så många gånger fått höra att "det behöver du, du behöver ut och flyga". Jag har absolut inget emot att vara ute och fly och flaxa, men nej, jag behöver inte det, inte för att bli komplett. Jag har det precis jättebra som det är. Att man sen får grädde på moset och har möjlighet att resa och hitta på saker ser jag bara som en fet bonus som jag inte skulle vilja vara utan. Men att få sitta utomhus en stilla sommardag med en kall i handen och fötterna i vattnet, det är lycka för mig. Jag har sett alldeles för många människor och vänner må dåligt för att de känner sig tråkiga och otillräckliga och jag vill få ett slut på det. Vi får inte lov att glömma bort oss själva i den stora värld vi lever i. Vi behöver bara få vara ibland. Se glädjen i de små sakerna i vardagen istället och jag lovar att små små bitar av det där mörka molnet på insidan kommer att skingras.
 
Lever du ett liv du inte trivs med så rannsaka dig själv och ta reda på vad du saknar och förändra det. Gå inte i en relation som du inte mår bra i och om du känner att det inte är rätt. Självklart ska man alltid kämpa och ge det sin tid men man får inte tappa bort sig själv. Det finns någon där ute som ger dig det uppflytet du behöver och man ska aldrig stanna bara för att det är tryggt. Livet är alldeles för kort för att vara något annat än lycklig. Underskatta aldrig lojalitet och äkta kärlek!
 
Det är självklart också alldeles toppen och helt okej att vara en människa som älskar att vara på flyttande fot och bo utomlands och allt det där för olika saker passar olika människor. Det jag vill få sagt är att det är så viktigt att man vågar vara nöjd och stolt med vilka förutsättningar och ambitioner man än har. Om du lever ett helt liv i hets och vilsenhet för att du försökte hitta lyckan i saker som andra ansåg viktigt, då kommer du se tillbaka och ångra att du inte vågade vara du. Glöm inte bort det som verkligen betyder något. Familj, vänner, hälsa och riktig lycka. Lycka som i att känna att man är nöjd, inte som i att fånga flest städer och uteställen på bild.
Om ingen annan har sagt det till er innan, så gör jag det nu, det är okej att vara nöjd, med det lilla.
Va rädda om er, Carpe Diem och sånt.
Nathalie

2 kommentarer

lill-loppan

04 Aug 2014 19:46

Alltså, varför visste jag inte att du bloggade innan? Och .... varför visste jag inte att du var så bra på att skriva? (eller jo det visste jag nog ifs.. dina peppande sms är ju guld)

Så jävla sant det du skriver! TACK! :)

Svar: Tack för de fina orden, alltid roligt att se att det blir uppskattat :) Du är fin!
uretthjrta

Elin [ n e v n a r i e n ]

16 Oct 2014 11:37

Fler intressanta reflektioner! :) Har själv känt press för att jag inte är en av dem som vill ut och resa och boka upp livet med "värdefulla aktiviteter". Sen har det där runnit av mig när jag själv insett att jag inte vill (eller heller velat) resa, festa tills morgonen gryr eller bo på nån häftig ort (nu hamnade jag i Stockholm i alla fall, men av helt andra orsaker än att bo i stan som sådan haha...). Innan jag flyttade hit så bodde jag i en liten håla utanför Jönköping som heter Bankeryd och folk frågade mig titt som tätt när det kom upp varför jag valt att flytta dit; "det händer ju ingenting där" sa de flesta. Och nej, det är kanske just det. Det händer ingenting, men det är ju också det som är så jäkla skönt. Det händer ingenting, så man har en anledning att inte "göra någonting". Sen är ingenting inte att göra ingenting för mig. Jag "gör ingenting" varje dag efter skolan och älskar att "göra ingenting" på helger. Dvs. Mysa, kolla på serier, pyssla lite för mig själv, fixa med bilder, äta god mat, hänga med familjen, gå en promenad i skogen, kolla på vågor.. osv osv..
Skulle kunna babbla om det hur länge som helst ^^

Kommentera

Publiceras ej